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MaerzMusik
Julius Eastman © Donald W. Burkhardt
Julius Eastman

Let Sonorities Ring – Julius Eastman

Live Performance

Mwangi Hutter
Yes, Own Axis (2017) UA

Von 17. bis 26. März wird SAVVY Contemporary zu einem Dokumentationsraum, der eine Begegnung mit dem OEuvre von Julius Eastman (1940–1990) ermöglicht. Archivmaterialien, historische Tondokumente, Videos und Partituren werden öffentlich zugänglich gemacht und an zwei Abenden mit Live Acts kommentiert, um den Blick auf Eastman imaginativ zu erweitern und zu vertiefen. Mit „Let Sonorities Ring“ beginnt ein einjähriges Recherche-Projekt über Leben und Arbeit des fast vergessenen afroamerikanischen Komponisten, Vokalisten und Performers, das mit einer Ausstellung und einer „Festschrift Julius Eastman“ enden soll.

About the live performance

Mwangi Hutter is an artist duo made up of Ingrid Mwangi and Robert Hutter. Since 2005, the two have worked side by side on numerous projects as a merged artistic entity. Working with video, sound, photography, installation, sculpture, painting and performance, they use themselves as the sounding board to reflect on changing societal realities, creating an aesthetics of self-knowledge and interrelationship.

Ingrid Mwangi’s voice and body often appears in their performances. In works like “Drastic” (2014) for example the sole voice of Ingrid Mwangi performs a rich array of uncanny tonalities, that gradually span from emotional moments of laughter and despair to quasi-mimicry of natural and animal sounds, creating a fervent composition. For “Let Sonorities Ring – Julius Eastman” Mwangi Hutter will present “Yes, Own Axis” a work thought as an affirmation of an artist’s inherent creativity and potential. Circular motion, simplicity and repetition are determining factors of the action of the piece, which over time can gain a mesmerizing quality. The subject is to be completely immersed in the present moment and to draw from inspiration, memory and inner knowledge, allowing voice to be expressed. The object is to rise above opinion and concepts of what is acceptable. Through letting go of the narrative and illustrative meaning, a more profound comprehension can be gained about the nature of creation and the impact societal expectations can have on an individual seeking to be free.

Konzipiert von Bonaventure Soh Bejeng Ndikung & Berno Odo Polzer
Ko-kuratiert von Antonia Alampi, Elena Agudi, Bonaventure Soh Bejeng Ndikung & Berno Odo Polzer
Forschungs-Kuratorin Lynhan Balatbat Helbock

Alle Video-Credits: S.E.M. Ensemble und Third Eye/CCA Archive, Glasgow
Für das Forschungsmaterial bedanken wir uns bei Mary Jane Leach, der University at Buffalo Music Library und Dustin Hurt für ihre Unterstützung.

Produziert von SAVVY Contemporary & MaerzMusik – Festival für Zeitfragen

16. März, 18:00, SAVVY Contemporary
Live Performances

17. bis 26. März, SAVVY Contemporary
Ausstellung und Dokumentationsraum

17. März, 20:00, Haus der Berliner Festspiele
Konzert