Concert | John Cage Event

Si.mul.ta.ne.ous si.lence

Simultaneity and silence in the work of John Cage around 1952

90th birthday / 50 years 4'33‘’ / 10th anniversary of death

Bus shuttle from/to Hackescher Markt every 30 minutes
with light-sound-installation: B-V 1080, B-V 1081, B-V 1109 by Maria Blondeel

1952 markiert mit dem tacet-Stück 4'33" eine Zäsur im Werk von John Cage. Der bereits zuvor betriebene Rückzug des kompositorischen Subjekts mit seinen Vorlieben und Abneigungen erfährt seine Zuspitzung in der Verlagerung des Zufalls aus dem Kompositionsprozess in die Konzert-Situation. In den Folgejahren entstandene Werke legen dann wieder Strukturen und Verfahren fest, nach denen beliebig viele Realisationen erarbeitet werden können („musical tools“), die aber der Ausgangspartitur potentiell gleichzeitig sind. Hinzu kommen Werkgruppen, deren Einzelstücke in beliebiger Kombination gleichzeitig aufzuführen sind. Sie leiten die Medienperformances ein, in denen live Klänge von verschiedenen Orten übertragen und abgemischt werden.

In dem zwölfstündigen Cage-Event „si·mul·ta·ne·ous si·lence“, sollen diese Aspekte erfahrbar werden. Neben Aufführungen von Cage-Werken durch international renommierte Musiker stehen sieben Uraufführungen von als Auftragswerke entstandenen „Komponierten Realisationen“ der grafischen Partitur „Fontana Mix“ (1958). Hinzu kommen Installationen und Performances von fünf jüngeren Komponisten im ästhetischen Umfeld von Cages experimenteller Musik.

Alle Aufführungen und Installationen finden – teilweise gleichzeitig – in verschiedenen Räumen eines Gebäudekomplexes des ehemaligen DDR-Rundfunks in der Nalepastraße statt. Tonübertragungen der Konzerte in einen zentralen Abhörraum verweisen auf Cages Medienperformance „Variations IV“, ohne eine – problematische – Rekonstruktion zu unternehmen. Der Bus-Shuttle, der den Aufführungsort mit Berlin-Mitte verbindet, wird mit einer Installation bespielt, die Fotosensoren zur Steuerung von Klängen verwendet und damit ebenfalls ein Motiv von Cages „Variations“-Zyklus aufgreift.

Programme

Silence

John Cage
4'33" (1952)
in twelve different solo and chamber ensembles

Jens Brand
Stille Landschaft (2001/2002)
Premiere of the video installation with a video and sound recording of an absolutely silent nature situation. Playback in a soundproofed room of the radio play complex, WP

Simultaneity

John Cage
Music for Piano 4-84 (1952–56)
The pieces can be played in any order, combination and overlapping, with or without pauses in between. Version with three pianists (Herbert Henck, Steffen Schleiermacher, Margaret Leng Tan)

Time Length Pieces (1953–55)
Simultaneous performance of 45‘ for a narrator, 31'57.9864’ for a pianist, 27'10.554’ for a percussionist, 26'1.1499 for a string player (Eberhard Blum, Steffen Schleiermacher, Robyn Schulkowsky, Frances-Marie Uitti)

One2 (1989)
for one pianist on one to four grand pianos (Margaret Leng Tan, dedicatee, on three grand pianos)
Listening room into which all concerts and installations are broadcast live

Musical Tool: Fontana-Mix

John Cage
Fontana Mix (1958)
Four-channel audio tape, live control according to WBAI (1960), itself a composed realisation by Fontana Mix (Volker Straebel)

Aria (1958)
Solo for female voice, composed realisation by Fontana Mix (Anna Clementi)

Water Walk (1958)
Music performance by a pianist, composed realisation by Fontana Mix (Margaret Leng Tan)
World premieres of composed realisations, up to six players, with or without tape and/or live electronics, works commissioned by MaerzMusik: Werner Dafeldecker and Boris Hegenbart (collaboration), Jürg Frey, Chris Mann, Matt Rogalski, Dieter Schnebel, James Tenney, Christian Wolff

Media Pieces

John Cage
The City Wears a Slouch Hat (1942)
Radio play, tape concert of the historical recording

Imaginary Landscape No. 4 (1951)
for 12 radios (24 players and conductor)

Speech (1955)
for 5 radios and newsreader

Radio Music (1956)
for 1 to 8 performers with one radio each

Theory

John Cage
Lecture on nothing (1949?)
time-organised lecture (Frances-Marie Uitti)

Vortrag über nichts
Lecture on nothing in the German translation by Ernst Jandl (Dieter Schnebel)

Where are we going? And what are we doing? (1960)
Sound recording of John Cage’s lecture, performance instructions for four-channel superimposition realised in a sound installation (Volker Straebel)

Films

Hans Richter
Dreams that money can buy (1946)
contains a film score by John Cage for the Duchamp sequence

Film documentation
Variations IV

Other Works by Cage

Cage/Satie
Arrangements for accordion (Teodoro Anzellotti)

Works by other composers

Sam Ashley
Ghost Detector (Installation) und Everyone Laughged when I Sat Down at the Piano (solo performance in the installation)

Maria Blondeel
B-V1080 / B-V1081 / B-V1109
Sound installation in the bus shuttle, WP

Michael Hirsch
Das Konvolut, Vol.1
for singer, piccolo flute, clarinet, tuba, bass drum, string trio and 3 CDs, commissioned by MaerzMusik

Hans W. Koch
arbeit/schönheit (labor)
Sound installation in the radio play complex, WP

Cast

Teodoro Anzellottiaccordion
Eberhard Blum –  speaker
Anna Clementivoice
Herbert Henckpiano
Margaret Leng Tanpiano
Steffen Schleiermacherpiano
Dieter Schnebelspeaker
Robyn Schulkowskypercussion
Frances-Marie Uitti –  violoncello, speaker

Kammerensemble Neue Musik Berlin

Martin Brandlmayr –  percussion
Axel Dörnertrumpet
Jem Finerelectronics
Anne Wellmerelectronics

Volker Straebel, Matthias Osterwold – idea and concept

In collaboration with Berliner Künstlerprogramm des DAAD